Оновлено
25-05-2022
12:46

Актуальні новини

2022-03-12 10:06:06
Бюлетень роз’яснень поточного законодавства за період з 7 по 11 березня 2022 року 

______________________________________________________

1.Загальна мобілізація проводитиметься протягом 90 діб

 

3 березня 2022 р. Верховна Рада прийняла Закон «Про затвердження Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» (законопроект № 7113).

Указом оголошено загальну мобілізацію на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, м. Києва.

Мобілізація проводиться протягом 90 діб із дня набрання чинності цим Указом.

Верховна Рада України на пленарному засіданні 3 березня 279 голосами «за» з 306 прийняла в цілому Закон про затвердження Указу Президента України "Про загальну мобілізацію", №7113.

Закон було опубліковано в «Голосі України» 6.03.2020 р. і з цього дня він набув чинності.

______________________________________________________

2.Верховна Рада України дозволила видачу вогнепальної зброї населенню

 

Видача вогнепальної зброї населенню дозволяється в умовах воєнного стану.

Це передбачає Закон України “Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України” від 3 березня 2022 року № 2114-IX. Він набув чинності 7 березня ц.р.

Законом регулюється порядок видачі та повернення вогнепальної зброї та боєприпасів цивільному населенню для захисту країни від агресії росії.

Цивільні особи не несуть відповідальності за застосування вогнепальної зброї проти осіб, які здійснюють збройну агресію проти України.

Також за Законом громадяни України можуть використовувати:

власну нагородну зброю,

спортивну зброю (пістолети, револьвери, гвинтівки, гладкоствольні рушниці),

мисливську нарізну,

гладкоствольну чи

комбіновану зброю та

бойові припаси до неї.

______________________________________________________

3. Визначено категорії товарів, що належать до гуманітарної допомоги

 

З’явився Перелік категорій товарів, що визнаються гуманітарною допомогою без здійснення процедури визнання таких товарів гуманітарною допомогою у кожному конкретному випадку, на період воєнного стану, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 №224.

Документ (можна завантажити за посиланням) містить коди згідно з УКТЗЕД та назви товарів.

Ці товари не призначені для продажу і ввозяться для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, цивільного захисту населення та його повсякденних потреб.

Окремі товари ввозяться за наявності письмового рішення голови Ради міністрів Автономної

Республіки Крим, голови обласної держадміністрації, голови Київської, Севастопольської міської держадміністрації (керівника відповідної військово-цивільної або військової адміністрації у разі її утворення) щодо визначення переліків товарів та ваги вантажів.

______________________________________________________

4. Чотири умови вилучення авто для воєнних потреб

 

24 лютого 2022 року указом Президента № 64/2022 в Україні на 30 діб введено воєнний стан.

У цей період серед населення шириться острах щодо появи в службовців необмежених прав на відчуження майна громадян.

Мешканці стурбовані, що пересування у приватному транспорті в будь-який момент може завершитися вилученням авто для оборонних потреб держави.

І дійсно, війна в країні спонукає органи влади до вжиття оперативних заходів для подолання зовнішнього ворога. В таких умовах права громадян можуть зазнавати певних обмежень.

Але, чи є привід для хвилювання?

В умовах воєнного стану військове командування може здійснювати, зокрема, примусове відчуження (реквізицію) майна, що перебуває у приватній власності мешканців, відповідно до ст.41 Конституції України, ст.353 ЦК України, ст.8 ЗУ «Про правовий режим воєнного стану» (далі - Закон 389) та ст.3 ЗУ «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» (далі - Закон 4765).

З аналізу норм законодавства випливають 4 обов'язкові умови для реквізиції майна:

По-перше, відчуження майна приватних осіб може здійснюватися виключно на оплатній основі, з попереднім або наступним відшкодуванням його вартості.

Безоплатне вилучення стосується лише майна державної власності (ст.1 та 9 Закону 4765).

По-друге, рішення може прийматися виключно вищим командуванням Збройних сил України або окремо визначених їх підрозділів (ст.3 Закону 389) та за погодженням з державною адміністрацією. Без погодження допускається ухвалення рішення лише у місцях бойового зіткнення (ст.4 Закону 4765). Примітка: Начальник патруля, старший вартовий, командир загону територіальної оборони, тощо, не наділені таким правом.

По-третє, реквізиція здійснюється з чітким документальним оформленням правочину. Момент вилучення засвідчується підписанням акта встановленого зразка, із зазначенням підстав, ознак майна, розміру виплаченої компенсації, тощо (ст.7 Закону 4765).

По-четверте, перед відчуженням здійснюється оцінка ринкової вартості майна, оригінал висновку про яку надається власнику. Розмір оцінки може бути оскаржено в суді (ст.8 Закону 4765).

Отже, влада не ставить за мету тотальне позбавлення майна мешканців, а подібне можливо лише у виняткових випадках.

Наміри осіб по вилученню авто з порушенням однієї з 4-х умов є незаконними. Такі дії не відображають політичного курсу держави та з боку її службовців вчинятися не можуть.

Водночас держава не в змозі гарантувати належну поведінку членів воєнізованих формувань противника та недобросовісних мешканців. За таких умов дії ініціатора є самовільними, а застосування примусу - кримінально караним.

Якщо вказана ситуація все ж виникла, рекомендується прослідкувати за дотриманням 4-х описаних умов. Зокрема ретельну увагу слід приділити оформленню акта про примусове відчуження майна. Примірник акта та висновку про оцінку варто зберігати у себе для отримання компенсації або повернення майна у майбутньому. Після припинення військового стану питання вирішується через військовий комісаріат.

ВИСНОВОК: Навіть в умовах війни існують свої правила, послідовність дій та гарантії їх дотримання з боку держави.

Відчуження майна допускається лише у виключних випадках, за попереднім рішенням конкретних осіб, обов'язково на оплатній основі та із чітким документальним оформленням.

Без дотримання зазначених правил примусове вилучення транспорту тягне за собою кримінальну відповідальність.

Законне ж вилучення авто для воєнних потреб безпосередньо на дорозі, під час переміщення приватних осіб, технічно неможливе.

Джерело: Ліга –Закон

_________________________________________________________

 

5.Чи зберігати за добровольцями тероборони робоче місце та середній заробіток

 

 

Держпраці роз’яснило, що підставою для збереження місця роботи та середнього заробітку за працівником буде укладений контракт добровольця тероборони.

Нагадаємо, що територіальна оборона є складовою національного спротиву (ч. 1 ст. 3 Закону № 1702-IX). При цьому територіальна оборона складається з військової, цивільної та військово-цивільної складових (с. 1 ст. 4 Закону № 1702-IX) .

Наразі чинне законодаство, а саме ст. 119 КЗпП, містить вказівку про збереження місця роботи, посади та середнього заробітку лише за працівниками, які долучилися до воєнної складової територіальної оборони, уклавши контракти про проходження військової служби, призвані як резервісти або під час мобілізації.

На жаль, КЗпП не містить прописаних гарантій щодо працівників, які вступили до добровольчих формувань територіальних громад. Водночас відповідно до ч. 2 ст. 24 № 1702-IX на членів добровольчих формувань територіальних громад під час їх участі у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей». А от гарантії зі збереження місця роботи, посади та середнього заробітку для зазначеної категорії працівників тут теж не прописані. Тож, за працівниками, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, слід зберігати місце роботи, посаду та середній заробіток. Підстава для цього — підписаний контракт.

Щодо решти працівників, які вступили до добровольчих формувань територіальних громад (без укладення відповідного контракту), залишається лише чекати на прийняття законотворцями відповідних норм, які визначатимуть алгоритм дій роботодавця.

__________________________________________________________

 

6. Карантин продовжено до кінця травня

Термін дії карантину та обмежувальних протиепідемічних заходів в Україні для запобігання розповсюдженню COVID-19 продовжено з 31 березня до 31 травня цього року.

Це передбачено постановою  КМУ від 23 лютого 2022 р. № 229 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 і від 29 червня 2021 р. № 677».

 

  Назад